Friday, March 4, 2011

X Japan


  
X Japan sebuah band heavy metal Jepun yang ditubuhkan pada 1982 oleh Toshimitsu "Toshi" Deyama dan Yoshiki Hayashi Pada awalnya bernama X. Mencapai kemuncak kejayaan pada tahun 1989 dengan album kedua Blue Blood. Mereka mula keluar sebagai band / power speed metal dan kemudian condong ke arah sound progresif. Selain menjadi salah satu band Jepun pertama yang mencapai kejayaan mainstream sementara pada label independen,merupakan salah satu pelopor gerakan visual kei.



Mereka dikenali pada tahun-tahun awal untuk gaya rambut mereka terlalu besar menyerupai air pancur tetapi akhirnya menjatuhkan estetika ini. Setelah enam belas tahun X Japan bubar pada tahun 1997. Band ini tidak merakam sebarang lagu selama 10 tahun. Namun, pada tahun 2007, band ini kembali bersatu dan tampil live untuk pertama kalinya sejak mereka break-up. Setelah melakukan konsert melalui out Asia pada 2007 hingga 2009, band ini melakukan tour pertama mereka di Amerika Utara pada tahun 2010.Mereka juga merancang untuk menerbitkan album studio pertama mereka selepas bergabung semula pada tahun 2011.






1977-1992: X 
1977: Toshimitsu "Toshi" Deyama dan Yoshiki Hayashi membentuk band bernama Dynamite ketika mereka baru berusia 11 tahun.

1978: Dynamite berubah nama menjadi Noise ketika mereka masih di sekolah menengah.

1982: Dynamite bubar dan Yoshiki dan Toshi membentuk band baru, mereka menamakannya X ketika mereka cuba memikirkan nama lain, tapi nama tersebut terus melekat.

1985: X mulai aktif tampil di daerah Tokyo dengan line-up sering berubah. Single pertama mereka, "I'll Kill You" dikeluarkan Dada Records pada bulan Jun dan band menyumbangkan "Break the Darkness" ke Heavy Metal sampler Force III pada bulan November, yang juga menampilkan lagu oleh Saber Tiger.Pada akhir tahun 1985 bassis Taiji Sawada (ex: Dementia) menyertai X dan mengikuti beberapa persembahan sebelum meninggalkan X beberapa lama kemudian.

1986: Yoshiki menubuhkan label independent Extasy Records dan single kedua mereka, "Orgasm", dikeluarkan melalui label itu.Taiji menyertai band secara rasmi pada bulan November, selepas bermain sokongan di beberapa show.

1987: Lagu "Stab Me in the Back" dan "No Connexion", pada Februari (Victor Records) untuk Skull Thrash Zone Volume 1 yang dirakam dengan Tomoaki "Pata" Ishizuka (ex: Judy) sebagai pemain gitar sokongan.Tidak berapa lama setelah rakaman ini Hideto "hide" Matsumoto (ex: Saver Tiger) bergabung sebagai gitaris. Pata sekali lagi tampil sebagai ahli sokongan dan kali ini di sebuah pertunjukan live,Selepas itu Pata secara rasmi menyertai X dan menyelesaikan lineup stabil pertama X. Pada tarikh 26 Disember 1987, X menyertai audition yang diadakan oleh CBS / Sony dan mendapat kontrak rakaman pada bulan Ogos tahun berikutnya. 


1988: band ini mengeluarkan album pertama "Vanishing Vision" melalui extasy Records pada 14 april  dan melakukan banyak tour. Band ini juga muncul dalam cameo dalam filem Tokyo Pop, dibintangi Carrie Hamilton dan Diamond Yukai.  

1989: album kedua X "Blue Blood" dikeluarkan pada 21 april dan melahirkan beberapa single, seperti "Kurenai" dan "Endless Rain". Kumpulan ini juga menerbitkan home video pertama mereka, VHS dari konsert berjudul Blue Blood Tour Bakuhatsu Sunzen Gig. 

 
1991: album ketiga "Jelousy" yang dirakam di Los Angeles dikeluarkan pada 1 julai dan diikuti oleh persembahan pertama band di tempat konsert indoor terbesar Jepun, Tokyo Dome Footage. selepas itu sebahagian rakaman kosert tersebut dikeluarkan dalam versi CD dan VHS / DVD
 1992: kejayaan band ini menembusi pasaran antarabangsa dan menukar nama dari X ke X Japan, dalam rangka untuk membezakan kumpulan dari band punk Amerika X. Pada tahun yang sama bassis Taiji meninggalkan kumpulan itu dan digantikan oleh Hiroshi "Heath" Morie. (ex: Media Youth). Taiji meneruskan untuk karier dengan Loudness dan Cloud Nine.



1993–1997: X Japan

Untuk keluaran album berikutnya, X Japan meninggalkan Sony dan menandatangani kontrak dengan Atlantic Records.

 

1993: Art of Life dikeluarkan pada 28 Ogos,hanya mengandungi tajuk lagu berdurasi 29 minit, yang diambil daripada tiga persembahan secara live mereka.

 

 
1996: Album Dahlia 4 November, mengandungi sedikit material baru relatif. Beberapa trek telah dikeluarkan sebagai single seawal beberapa bulan selepas Art of Life. Sekitar waktu itu juga,X Japan menjatuhkan estetika visual kei dan menyokong paparan yang lebih kasual. Dahlia menjadi keluaran terbesar band ini.
 
1997: Toshi memutuskan untuk meninggalkan band dan pembubaran yang secara rasmi diumumkan pada bulan September. X Japan mengadakan konsert perpisahan mereka di Tokyo Dome pada tanggal 31 disember yang dipanggil "Last Live" sempena perpisahan X Japan dan Tahun Baru.
Banyak persepsi yang berlaku selepas pemergian Toshi, termasuk tuduhan dia bergabung dengan Cult dan dipengaruhi oleh itu. Toshi membantah tuntutan tersebut dan menyatakan bahawa keputusan untuk meninggalkan X Japan  sejak April 1996, lebih dari setahun sebelum ia bertemu pemimpin organisasi, Masaya.Toshi memberitahu  bahawa kehidupan glamor, kejayaan berorientasikan bintang rock gagal memuaskan emosional dirinya yang menginginkan kehidupan dan kerjaya yang sedehana.
 


  

1998–2007: The Solo Years



  Para ahli X Japan dikejar pelbagai projek yang lain 
HIDE
Hide yang telah menerbitkan album solo sejak tahun 1994 "Hide Your Face", meneruskan kerjaya solonya dengan Spread Beaver band terdahulunya dihidupkan kembali dengan suara khas yang berbeza daripada muzik X Japan dan bersandarkan lebih ke arah rock alternatif. Namun kumpulan baru ini tidak bertahan lama, kerana kematian Hide pada Mei 1998.



TOSHI
Toshi telah mengeluarkan beberapa album solo, bersama-sama dengan berbagai persembahan akustik untuk khalayak yang lebih kecil. Menurut website-nya, nya "Utatabi Traveling Concer" tour telah merangkumi lebih daripada 3,000 konsert, antara 1999 dan 2003.


PATA & HEATH
 
 
Pata dan Heath, bersama-sama dengan kumpulan Spread Beaver / programmer, bekerja sama untuk memberikan sebuah lagu untuk album tribute 1998 Hide, Tribute Spirits.
 Ketiga akan bersatu kembali lagi pada tahun 2000 untuk membentuk Dope HEADz, yang menerbitkan dua album sebelum memberhenti kegiatan. Heath pada waktu ini sedang mengejar kerjaya solo dan Pata menyertai Ra: IN, bersama-sama dengan keyboard Spread Beaver DIE. 


YOSHIKI

Sebelum berpecah lagi, Yoshiki sudah bekerja sama dengan drummer Queen Roger Taylor pada single "Foreign Sand
" dan memberikan sumbangan Jepun untuk tribute album antarabangsa Kiss, "Kiss My Ass: Classic Kiss Regrooved", dan  mengendalikan orkestra untuk lagu " Black Diamond ". Sebuah kompilasi dengan perlakuan orkestra lagu X Japan, berjudul Eternal Melody juga dikeluarkan. Hal ini dilakukan oleh London Philharmonic Orchestra dan turut menampilkan penerbit The Beatles, George Martin sebagai pengurus. Sejak tahun 1998 Yoshiki telah terlibat dalam pelbagai kegiatan, seperti menjadi ahli singkat band pop Globe, menghasilkan single untuk band rock Korea TRAX dan banyak lagi, serta bekerja pada projek solonya Violet UK yang pada tahun 2007 belum menerbitkan keluaran major. Dia juga telah memberikan sumbangan muzik ke Catacombs filem dan menghasilkan soundtrack Repo! The Genetik Opera. Pada 25 Mei 2007, Pembentukan supergrup S.K.I.N diumumkan, yang selain Yoshiki terdiri daripada artis pop / rock Gackt dan Miyavi, serta gitaris Luna Sea Sugizo. Band ini hanya memberikan hasil pertama pada konvensyen Anime Expo di Long Beach, California pada tarikh 29 Jun 2007. 



2007 to Present: Reunion

2007: Pada MacToshi mengumumkan di websitenya bahawa dia dan Yoshiki kembali bekerja sama, menyatakan bahawa "projek baru" akan bermula segera. Reunion X Japan secara rasmi diumumkan pada 4 Jun, dengan Yoshiki mengumumkan tour, serta sebuah single baru yang akan dikeluarkan serta mengadakan  perbincangan dengan Heath dan Pata mengenai penyertaan mereka. 

Band ini membuat penampilan awam pertama pada 22 Oktober 2007, di bumbung pusat perbelanjaan, Aqua City di Odaiba, Tokyo, di mana video muzik untuk lagu baru dirakam "IV" dirakamkan. "I.V." juga muncul dalam filem Saw IV.
Single ini ditulis oleh Yoshiki dan dirakam dengan semua lineup X Japan pra-perpisahan, kerana menggunakan petikkan gitar Hide yang belum pernah dikeluarkan sebelum ini oleh Hide

2008: "IV" dikeluarkan melalui iTunes pada 23 Januari, menduduki carta teratas pada hari itu. Pada 20 Januari dua konsert di Tokyo Dome diumumkan iaitu pada 28 Mac dan 30 Mac. Kerana permintaan tinggi, mereka menambah satu lagi konsert pada 29 mac.
Ketiga-tiga konsert yang berjudul "Resume Attack 2008 IV - Towards Destruction", dengan setiap konsert berjudul "Night of Destruction", "Night of Madness" dan "Night of Creation", Pada tarikh 28 Mac konsert disiarkan secara langsung melalui saluran berbayar wowow dengan tiga gitaris undangan untuk mengisi kekosongan mendiang Hide- Wes Borland, Richard Fortus, dan Sugizo

 
Hologram Hide. Lagu "Art of Life" memaparkan Hide (diambil dari rakaman persembahan "Art of Life" di Tokyo Dome pada tahun 1993) bermain bersama band. Hal ini dimungkinkan dengan menggunakan teknologi hologram Eyeliner Musion. Kerana kesulitan teknikal, konsert pertama tertunda selama lebih dari dua jam dan ketika lagu kelapan drummer Yoshiki jatuh pengsan semasa membuat persembahan. Tanpa mempedulikan kesulitan seperti itu dan semasa sidang akhbar, rancangan, konsert di Paris, Perancis pada 5 Julai 2008 telah diumumkan, dengan penonton dianggarkan seramai 20.000 orang. Selain Paris, rancangan untuk konsert di Madison Square Garden, New York City pada 13 September dan di Taipei World Trade Center, Taipei pada 2 Ogos juga diumumkan.


September 2008 – January 2009: Delays

2008: mengumumkan semua persembahan ditunda sehingga diumumkan semula disebabkan masalah kesihatan Yoshiki.
Konsert di Paris dan Taipei terpaksa dijadualkan semula.

2009: Pada 16 dan 17 januari X Japan mngadakan konsert di Hong Kong. Pada 1 mei Sugizo secara rasmi menyertai X Japan. Sugizo menyertai X Japan sebagai ahli yang ke-6 dan bukan sebagai pengganti mendiang Hide.
"The Hide Memorial Summit" diadakan sempena mempringati kematian Hide pada 2 & 3 mei, band-band seperti Dir En Grey,Oblivion Dust turut mengadakan persembahan. Band-band seperti Phantasmagoria dan Luna Sea bersatu kembali selama sehari untuk melakukan persembahan. Pada 30 mei X Japan mengadakan persembahan live pertama mereka bersama Sugizo di Taiwan.



2010: First North American Tour, New Album Announced



 Januari: membuat persembahan pertama di Amerika dan melancarkan empat video muzik baru di Hollywood pada 9 januari. Empat video muzik tersebut adalah "Rusty Nail","Jade","Endless Rain" & "lV"
Februari: Yoshiki mengumumkan X Japan akan tampil di Lollapalooza pada bulan Ogos.
Mac: Yoshiki mengumumkan band ini berpindah dan berpusat di Los Angeles, konsert sempena perpindahan itu di umumkan. Selain itu album ke-6 turut diumumkan akan keluar pada musim luruh.
Julai: tampil degan versi akustik di Club Nokia LA. Merakamkan video muzik untuk lagu baru "Born to be Free".Mereka juga melancar sebuah video muzik baru untuk lagu " Rusty Nail". Pengasas X Japan Toshi & Yoshiki muncul di Expo Japan 2010 bertempat di Paris.
Ogos: X Japan tampil di Lollapalooza di Grant Park, Chicago. Melakukan dua persembahan di Nissan pada 14 & 15 Ogos.


  1. 2011: Signing with EMI

    X Japan mengumumkan perjanjian dengan EMI  (Electric & Musical Industries Ltd) yang akan menjadi pengedar tunggal single "Jade" dan album mereka yang belum ditetapkan judulnya dan akan dikeluarkan pada hujung musim panas. Meraka juga menyatakan akan mengadakan tour di seluruh dunia untuk mempromosikan album baru tersebut.

     

    Lineup  

    Nama: Yoshiki Hayashi(ketua,pengasas)
    Nama Pentas: Yoshiki 
    Tarikh Lahir: 20 November 1965
    Tempat Lahir: chiba,Japan
    Posisi: Drum,Piano. 


    Nama:Toshimitsu Deyama(pengasas)
    Nama Pentas: Toshi 
    Tarikh Lahir: 10 Oktober 1965
    Tempat Lahir: Chiba,Japan
    Posisi: Vokalis 

    Nama: Tomoaki Ishizuka
    Nama Pentas: Pata
    Tarikh Lahir: 4 November 1965
    Tempat Lahir: Chiba, Japan
    Posisi: Gitar


    Nama: Hiroshi Morie
    Nama Pentas: Heath 
    Tarikh Lahir: 22 Januari 1968
    Tempat Lahir: Hyogo,Japan
    Posisi: Bass 

    Nama: Yune Sugihara
    Nama Pentas: Sugizo
    Tarikh Lahir: 8 Julai 1969
    Tempat Lahir: Kanagawa,Japan
    Posisi: Gitar,Biola 

    Ex-Lineup  

    Nama Pentas: Hide
    Tarikh Lahir: 13 Disember 1964
    Tempat Lahir: Yokosuka,Japan
    Posisi: Gitar Lead, Backup Vocal
    Meninggal Dunia: 2 Mei 1998


    Nama: Taiji Sawada
    Nama Pentas: Taiji
    Tarikh Lahir: 7 Disember 1966
    Tempat Lahir: Chiba,Japan
    Posisi:Bass





    Download di sini:


    mediafire


0 comments: